Ronery, I am so ronery - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Sander Gielen - WaarBenJij.nu Ronery, I am so ronery - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Sander Gielen - WaarBenJij.nu

Ronery, I am so ronery

Door: sandergielen

Blijf op de hoogte en volg Sander

04 Augustus 2010 | Kenia, Nairobi

Mambo,

4 Augustus, vandaag is er een referendum; word de nieuwe grondwet aangenomen ja of nee. Daar stemt men vandaag op. En Kenia staat nou niet bepaalt bekend om zijn vreedzame verkiezingen; er is nog nooit een werkelijk vreedzame verkiezing geweest in de Keniaanse geschiedenis (hoorde ik vandaag toevallig op het nieuws ;) ). Dussss ik blijf vandaag ff lekker binnen in de dome. Alle werknemers van Sarakasi blijven vandaag ook thuis, en proberen vandaag veilig door te komen. Dus ik heb het rijk voor mezelf alleen, wel bizar; aangezien het een behoorlijk groot gebouw is. Maar goed dat is dus ook wel kut, aangezien het water het weer eens niet doet, heb nu al 3 dagen niet kunnen douchen en mn voorraadje drinkwater begint ook op te raken. Electriciteit valt ook af en toe weg, gisteravond de hele avond knipperende lichten, als je geluk had had je 10 min achter elkaar stroom, redelijk creepy als je solo in zo'n groot gebouw in the middle of nowhere zit en de hele stad wat opgefokt is ivm de verkiezingen vandaag. Daarbij, ohja dat heb ik nog helemaal niet verteld, zijn al mn huisgenootjes vertrokken : / Chris is vorige week terug naar Californie gegaan, Lieke is afgelopen zaterdag teruggegaan, Arthur is sinds zondag als gids 3 weken op safari, en Ines is met haar vriend samen gaan wonen, ergens anders in Nairobi. Daarbij is Marion, mn stagebegeleidster, gisteren op vakantie gegaan, wat ze nooit van te voren heeft verteld, Ojay & Fernand, 2 anderen waar ik veel mee omging, zijn ook op vakantie, daarnaast zijn er nog meer mensen weg die ik mocht en waar ik mee omging. Oftewel je hele sociale leventje dat je een beetje hebt opgebouwt vertrekt ineens. Tja, lekker dan: Behoorlijk eenzaam dus.
Ik neem het vooral Marion kwalijk dat ze niet even van te voren zegt dat ze op vakantie gaat, en daarbij eigenlijk amper wat heeft geregelt voor mn verblijf. Er is gewoon geen werk, ik heb na veel gedoe dan wel kunnen regelen dat ik vanaf morgen, als ik het materiaal binnen heb, een promotiefilmpje in elkaar kan gaan zetten voor Sarakasi. Maar er is gewoon weinig / niks geregeld en ze kijkt ook niet echt naar je om. Ik snap dat ze het druk heeft, maar toch. Maar goed de eerste weken vond ik dat niet erg aangezien ik toen genoeg gave dingen te doen had, ik heb me uitstekend vermaakt en echt heel veel geleerd, maar dat heb ik ook allemaal uit mezelf geregeld. Het enige wat voor me was geplant was het ziekenhuisbezoek. Nu is iedereen dus weg, inclusief mn stagebegeleidster, en tja nu zit ik toch wel een beetje van wtf doe ik hier. Ben gisteren in mn eentje naar het nationale museum geweest, wat wel leuk/interessant was. Eergister in mn eentje nog wat gegeten in de stad, inkopen gedaan ivm verkiezingen vandaag (alle winkels / atm's zijn afgesloten, morgen misschien ook nog vertelde Lieke), maar behoorlijk saai dus om allemaal in je eentje te doen. Wel heel erg leerzaam op de een of andere manier... Maar toch.

Genoeg depressief gezeik, ik ben zondag nog ff met Arthur naar de stad geweest, was vet cool aangezien gewone stadsparken hier ook onder de apen, vreemde spinnen en ander gedierte zitten. Zie foto; Bokito & Aleki. Zaterdag heb ik mn eerste yoga ervaring ooit opgedaan..Jesus dat was retezwaar. Ik dacht altijd, ooh yoga, dat is gewoon chill, relax, af en toe een beeeeetje wat strekken ofzo. Maar echt, het was een hel. 2 1/2 uur lang echt de meest vreemde posities innemen.. en als niet flexibele, veel te lompe mzungu, doet dat pijn! Gelukkig was ik niet de enige die er niet veel van bakte, de lesgroep varieerde heel erg, van beginner tot pro... Maareh, volgende zaterdag ga ik wel weer :p Heb zaterdag ook weer een jongleersessie in een van de vele slums in Nairobi gedaan, blijft gewoon indrukwekkend, hoewel het wel leuk is dat je er toch een beetje aan gaat wennen... De eerste keer vond ik het behoorlijk spannend, maakte snel en stiekem wat foto's zodat men niet zou zien dat ik een camera bijhad enzo :P kwam ook omdat ik overal had gehoord dat je als mzungu echt niet de slums in moest gaan, eigenlijk moet je al niet het Oostelijke gedeelte van de stad in gaan, staat bijv. in mn reisgids. Maar goed zaterdag was dus ook weer heel tof, heb nog een beetje maisbier gedronken (foto komt nog), ben nog in een 'slumbioscoop' naar binnen geweest en bij een van de jongleurs. Echt ongelooflijk hoe klein die wonen...En hij had dan nog een relatief groot 'huis'... (met echt ziek gevaarlijke open stroomkabels door zn huis lopen :S ) Ik zet foto nog wel ff online. en ben blij dat ik niet ziek ben geworden van dat maisbier :p was ook echt ranzig btw.. Ohja en ik kwam nog een dude tegen in een PSV shirt, zie foto!

Mja ik woon dus in Ngara, wat oostelijk ligt, en dat het zo gevaarlijk zou zijn valt dus behoorlijk mee, je moet je gewoon niet te achterlijk gedragen, handen in je zakken op waardevolle spullen, en zelfverzekerd overkomen. Voor locals die eventueel kwaad in de zin hebben (zijn er niet veel), is een zenuwachtige blanke natuurlijk de ideale prooi. Daarom, zelfverzekerd overkomen, van te voren de route weten waar je heen gaat, en dan is het no problemo. Ook niet gespannen zijn, gewoon chill doen. Wat ook een goede tip is, is om een paar googel trucjes te kennen :P Stel er zit ergens een groepje zatte kerels vervelend te doen ofzo. Als je dan een googeltrucje doet, is het meteen weer helemaal goed :) gebruikte Arthur ook heel vaak, zie filmpje, echt lachen om te zien, vooral de reacties van mensen hier. Owja en als je een matatu neemt (het lokale openbaar vervoer; kleine overvolle busjes met ghangsterrap op volume 3000, en bass op 9999999999999), altijd van te voren een prijs afspreken en goed op je spullen letten aangezien je zo dicht op elkaar zit. Dat van de prijs geld natuurlijk ook voor taxi's, maar ik heb een 'persoonlijke' taxichauffeur; Josef. Superchille kerel die betrouwbaar is en je 24/7 kunt bellen, echt chill. Zelfs als je geen geld bij hebt is het geen probleem, dan betaal je toch gewoon de volgende keer. Vooral snachts is het fijn aangezien ik veel van die taxichauffeurs gewoon niet vertrouw. Lieke en Ines hebben er ook vervelende ervaringen mee gehad.

Owja en ik heb nog een safari kunnen regelen, ik ga binnenkort, word nog gebelt wanneer precies, naar het Nairobi National Park met Steve, een of andere lokale gids die Arthur kende, lijkt me een leuke gast. Daar kijk ik ook naar uit!

Ik wil daarbij de hele familie Gielen condoleren met het verlies van ome John...John word morgen begraven, en was een geliefd oom van me. Ik rouw met jullie mee, vanuit Nairobi... zoiets is natuurlijk altijd zwaar... Maar sommige dingen moet je gewoon accepteren, het hoort bij het leven. Zonder de dood, is er geen leven. Ik weet niet of je het verhaal kent van de Oosterse prins, die wenste dat hij onsterfelijk zou zijn; na 1000 jaren te hebben rondgedoolt op de aarde, smeekte hij om zijn dood. Het klinkt hard, maar zonder de dood geniet je minder van het leven en deze gedachte zet me altijd weer aan het denken en zet me weer met beide benen op de grond. De dood kleurt ons leven, leert ons genieten van de momenten die we hebben. Het maakt sommige dingen voor mij ook makkelijker om te verdragen, hoe moeilijk het soms ook kan zijn. Daarbij ben ik het met de dochter van John en mijn nichtje Loes eens dat hij misschien wel een kasplantje was geworden, iets wat mij persoonlijk nog vele malen erger lijkt dan de dood. Het is hard, maar misschien ook goed zo... RIP John.

x Aleki

  • 04 Augustus 2010 - 12:15

    Papa:

    Ha die Sander,
    Fijn om weer iets van je te horen.Eenzaam (lonely) ben je niet maar alleen even wel. Tja, stage verdient een eigen invulling en dat is jou wel toevertrouwd.Hopelijk blijft de situatie daar stabiel en kun je de overige 2 weken in alle rust studeren maar ook zeker eindelijk die roemruchte foto met een (bedwongen)echte Afrikaanse leeuw maken.
    Dank voor je troostende woorden van dat niemand het eeuwige leven ambieert.Vanavond is de Avondwake en morgen 10.30 uur de begrafenis. Het is voor iedereen een harde dobber maar we hebben elkaars steun.
    Geniet van het mooie Afrika,let goed op jezelf en ik hoop dat er snel weer fijne mensen op je pad komen.
    groet Papa

  • 04 Augustus 2010 - 13:30

    Teun:

    yo bruder

    echt faggy dat iedereen zomaar weg gaat. mischien komen er wel weer andere mensen terug in plaats van de mensen die weg zijn gegaan. trouwens wel echt vet dat er in kenia gewoon ergens een neger met een psv shirt rond loopt :P
    ik hoop dat je nog viel spass beleeft in kenia en ik zie je wel weer verschijnen bij barrie's friettent.

    Deine Bruder

  • 05 Augustus 2010 - 21:44

    Lidwien:

    He die Aleki
    Wellicht voelt alleen in donker(gekleurd) Afrika wel meer alleen dan alleen in je eigen kikkerlandje..
    Wat een heftige tegenstellingen om allemaal mee te maken, wel mega leerzaam.
    Teun heeft jouw woorden vanuit Nairobi voorgedragen tijdens de avondwake van John. Jij natuurlijk ook gecondoleerd met oom John.
    Sander wens je nog een mooie tijd daar met gezellige mensen om je heen en be care!!!

  • 06 Augustus 2010 - 06:05

    :

    Hey Yogi Rat,

    Arme eenzame jongen toch! Weet je, als jij straks terug kijkt op je reis zul je zien hoeveel je daar aan hebt gehad! Geloof me. En nu is het misschien only lonley maar als je veel oefend met yoga en jongleren dan ben je straks een meesterrr en kun je aan je kleinkinderen vertellen: " Och dat had opa Sander geleerd toen hij in zijn eentje in Nairobi in een gebouw met schuimbekkende Afrikanen die gingen stemmen, geleerd." Wedden dat ze met open mond zitten te luisteren!

    Gecondoleerd met je oom in ieder geval. Je hebt gelijk zonder dood is er geen leven, ik weet natuurlijk niet wat er aan de hand was, maar wens je wel sterkte.

    Niet opgeven he! Zonder dat je het weet maak je nu prachtige dingen mee!!!!!

    Geniet gewoon ontzettend wat je daar mee maakt, hoe saai het ook is en geniet vooral van alle vette dingen (safari, wil je ruilen!!??) die je wel gaat doen;)

    Beso vanuit Phnom Penh

  • 06 Augustus 2010 - 06:06

    :

    Oh ja, maak je niet te boos over dat er niks voor je geregeld is. Tijdverspilling, ik kan het weten (dank je wel mevrouw Kratz) gewoon lekker je eigen ding doen, en als je daar wilt helpen, dat kan goed om je heen kijken wat de mensen graag willen of leuk zouden vinden en voila je hebt je eigen projectje!

    xx

  • 06 Augustus 2010 - 17:23

    Lorenzo:

    Ha Sander,

    "Het is tijd bitches, wall of death!" Zit nu de opnamens van TKS op RTI te luisteren die aardig gelukt is! (dit keer wel compleet)

    Is inderdaad wel kut dat er zo weinig geregeld is, maar gewoon blijven genieten, uitkijken naar die safari inderdaad mazzelpik!

    Geniet ervan, binnenkort zit je alweer hier terwijl je ballen eraf vriezen.

    Cheers
    Lorenzo

    PS: "Dit nummer gaat over een meeeeeisje" haha (Lost in Translation)

  • 22 Augustus 2010 - 10:57

    Arthur:

    Jambo Sander.

    Leuk om je verhalen te lezen en de foto's te zien. Vandaag ben ik weer terug gekomen in Nairobi/Sarakasi. Het was leuk je ontmoet te hebben, het ga je goed man. Kwaheri, Groeten uit de rimboe, Arthur

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Nairobi

Sander @ Sarakasi

Recente Reisverslagen:

17 Augustus 2010

Kwaheri Nairobi

15 Augustus 2010

Safariman!

13 Augustus 2010

De Voedselketen

09 Augustus 2010

Nairobi, hoofddorp van Kenia

04 Augustus 2010

Ronery, I am so ronery
Sander

Sander en Rens on tour in Zuid Oost Azie!

Actief sinds 22 Juli 2010
Verslag gelezen: 179
Totaal aantal bezoekers 18729

Voorgaande reizen:

25 November 2014 - 08 Januari 2014

China

30 Juni 2012 - 09 Augustus 2012

Batties in Thailand

21 Juli 2010 - 18 Augustus 2010

Sander @ Sarakasi

Landen bezocht: